top of page

Onze Aanpak

Dialoog 

overleg met overheden en organisaties

Sinds de oprichting in 2024 spreken we met gemeenteraadsleden, milieuorganisaties en adviseurs geluidsoverlast om gezamenlijke oplossingen te vinden voor de hinder van het circuit.

Juridische Acties

bestuursrechtelijke procedure gestart tegen circuit

VMHC onderneemt juridische stappen tegen Circuit Zandvoort.

​

In augustus 2024 hebben wij een bezwaar ingediend bij de bestuursrechter, klik hier om het in te zien.

​

Welke juridische stappen zijn er mogelijk?

​

Er zijn drie manieren om juridische actie te ondernemen: bestuursrecht, strafrecht en civiel recht.

Hieronder leggen we onze juridische strategie uit: als de bestuursrechtelijke procedure faalt, dan kiezen voor de civielrechtelijke procedure.

​

  1. Bestuursrecht: weinig effect
    Via de bestuursrechter kun je bezwaar maken tegen een vergunning, bijvoorbeeld die van het circuit. De rechter kan dan besluiten dat de vergunning moet worden aangepast of zelfs vernietigd. Maar in de praktijk verandert er vaak weinig. Zelfs als de vergunning wordt ingetrokken, kan het circuit doorgaan op basis van oude vergunningen. De overheid kan bovendien juridische procedures rekken, waardoor een positieve uitspraak alsnog wordt teruggedraaid. Daarom zien wij het bestuursrecht niet als een oplossing, maar slechts als een eerste stap.

  2. Strafrecht: afhankelijk van de overheid
    In Nederland wordt het strafrecht steeds vaker ingezet bij milieudelicten, zoals bij Tata Steel, Chemours en Schiphol. Wij zouden het circuit kunnen aanklagen voor geluidsoverlast, dat juridisch onder burengerucht valt. Dit betekent dat we een dossier met bewijsmateriaal zouden moeten indienen bij de officier van justitie, met het verzoek om strafvervolging. Maar de officier bepaalt zelf of de zaak wordt opgepakt en wanneer. Er is dus geen garantie dat het circuit daadwerkelijk vervolgd wordt.

  3. Civiel recht: zelf de regie
    Zowel het bestuurs- als strafrecht maken ons afhankelijk van de overheid, die eigen prioriteiten heeft. Daarom kiest VMHC uiteindelijk voor een civiele procedure. Hierbij kunnen wij zelf naar de rechter stappen en eisen dat de geluidsoverlast structureel wordt verminderd.​ Wat een civiele procedure inhoudt kun je hier verder lezen
    .

Onderzoek, Campagnes en een Petitie

bewustwording creëren

Onderzoek

De VMHC is een onafhankelijk onderzoek gestart naar de geluidsimpact van het circuit Zandvoort op de omliggende gemeenschappen en natuurgebieden. Dit onderzoek zal data verzamelen over geluidsniveaus, gezondheidsimpact en verstoring van fauna. Het vormt een belangrijke basis voor verdere juridische en beleidsmatige stappen.

 

Circa 30 leden van de VMHC worden uitgenodigd om mee te werken aan een onderzoek naar de beleving van de geluidshinder door het circuit. De VMHC wil het circuit dwingen om de geluidshinder drastisch te beperken. Hiervoor is het van groot belang dat wij kunnen aantonen dat wij hinder ervaren van het circuit en wat de individuele gevolgen van de lawaaioverlast kunnen zijn. Doel van het onderzoek is om dit in kaart te brengen. Leden van de werkgroep Meten = Weten zullen de komende maanden diepte-interviews houden met leden in verschillende wijken in de regio. Enkele hoogleraren helpen ons bij dit onderzoek.

​

Campagne

Daarnaast voert VMHC een flyercampagne in diverse wijken om inwoners te informeren over de negatieve gevolgen van de geluidsoverlast en steun te werven voor de acties. 

​

Petitie

In januari 2024 startten drie bewoners uit het Ramplaankwartier in Haarlem een petitie om invloed uit te oefenen op de nieuwe vergunning voor Circuit Zandvoort. Er waren nog slechts enkele weken om zienswijzen in te dienen bij de Omgevingsdienst IJmond. Al snel stroomden de handtekeningen binnen, mede dankzij de netwerken van organisaties als Rust bij de Kust en Vrienden van Middenduin. Op 24 januari werd de petitie met 1.100 handtekeningen ingediend. Bij de sluiting in november 2024 hadden ruim 1.750 mensen hun steun betuigd!.

Onderzoek
bottom of page