Onze Aanpak
Dialoog
overleg met overheden en organisaties
De Vereniging Minder Herrie Circuit (VMHC) hecht grote waarde aan constructieve dialogen met overheden, waaronder de gemeenteraad van Zandvoort, en andere relevante organisaties. Sinds de oprichting in 2024 spreken we met gemeenteraadsleden, milieuorganisaties en bewonersverenigingen om gezamenlijke oplossingen te vinden voor de geluidsoverlast.
VMHC zet zich in om beleidsmakers bewust te maken van de impact van het circuit op de leefomgeving en streeft naar duurzame afspraken die zowel de belangen van bewoners als die van het circuit in acht nemen. Naast regelmatige overleggen met de gemeente worden ook gesprekken gevoerd met provinciale instanties en natuurbeschermingsorganisaties. Het uiteindelijke doel is het creëren van een open communicatiekanaal waarin de stem van de bewoners van omringende gemeenten serieus wordt genomen en er concrete maatregelen worden getroffen om de geluidsoverlast te beperken.
Juridische Acties
bestuursrechtelijke procedure gestart tegen circuit
VMHC onderneemt juridische stappen tegen Circuit Zandvoort.
​
De Vereniging Minder Herrie Circuit (VMHC) strijdt voor minder geluidsoverlast van Circuit Zandvoort en eist naleving van milieunormen. In 2024 is een juridische procedure gestart omdat het circuit structureel geluidsnormen overschrijdt en de overheid te weinig handhaaft. VMHC wil dat er minder race-uren en lawaaidagen komen en dat geluidsmetingen strenger worden. Hiervoor werkt de vereniging samen met milieujuristen en baseert zich op eerdere rechtszaken over geluidsoverlast. Het doel is om via de rechter bindende afspraken af te dwingen die de leefomgeving van omwonenden beschermen.
​
Welke juridische stappen zijn er mogelijk?
​
Er zijn drie manieren om juridische actie te ondernemen: bestuursrecht, strafrecht en civiel recht. Hieronder leggen we uit waarom VMHC uiteindelijk voor een civiele procedure kiest.
​
-
Bestuursrecht: weinig effect
Via de bestuursrechter kun je bezwaar maken tegen een vergunning, bijvoorbeeld die van het circuit. De rechter kan dan besluiten dat de vergunning moet worden aangepast of zelfs vernietigd. Maar in de praktijk verandert er vaak weinig. Zelfs als de vergunning wordt ingetrokken, kan het circuit doorgaan op basis van oude vergunningen. De overheid kan bovendien juridische procedures rekken, waardoor een positieve uitspraak alsnog wordt teruggedraaid. Daarom zien wij het bestuursrecht niet als een oplossing, maar slechts als een eerste stap. -
Strafrecht: afhankelijk van de overheid
In Nederland wordt het strafrecht steeds vaker ingezet bij milieudelicten, zoals bij Tata Steel, Chemours en Schiphol. Wij zouden het circuit kunnen aanklagen voor geluidsoverlast, dat juridisch onder burengerucht valt. Dit betekent dat we een dossier met bewijsmateriaal zouden moeten indienen bij de officier van justitie, met het verzoek om strafvervolging. Maar de officier bepaalt zelf of de zaak wordt opgepakt en wanneer. Er is dus geen garantie dat het circuit daadwerkelijk vervolgd wordt. -
Civiel recht: zelf de regie
Zowel het bestuurs- als strafrecht maken ons afhankelijk van de overheid, die eigen prioriteiten heeft. Daarom kiest VMHC uiteindelijk voor een civiele procedure. Hierbij kunnen wij zelf naar de rechter stappen en eisen dat de geluidsoverlast structureel wordt verminderd.​
Wat houdt een civiele procedure in? Lees verder.
Onderzoek, Campagnes en een Petitie
bewustwording creëren
Onderzoek
De Vereniging Minder Herrie Circuit (VMHC) hecht groot belang aan gedegen onderzoek en effectieve campagnes om bewustwording te creëren over de impact van geluidsoverlast. In 2025 heeft de VMHC een onafhankelijk onderzoek geïnitieerd naar de geluidsimpact van het circuit Zandvoort op de omliggende gemeenschappen en natuurgebieden. Dit onderzoek zal data verzamelen over geluidsniveaus, gezondheidsimpact en verstoring van fauna, en vormt een belangrijke basis voor verdere juridische en beleidsmatige stappen.
​
Campagne
Daarnaast heeft VMHC een publieke bewustwordingscampagne opgezet, waaronder een postercampagne in Haarlem, om inwoners te informeren over de negatieve gevolgen van de geluidsoverlast en steun te werven voor hun acties. De combinatie van feitelijk onderzoek en actieve communicatie versterkt de positie van VMHC en vergroot het draagvlak voor hun missie.
​
Petitie
In januari 2024 startten drie bewoners uit het Ramplaankwartier in Haarlem een petitie om invloed uit te oefenen op de nieuwe vergunning voor Circuit Zandvoort. Er waren nog slechts enkele weken om zienswijzen in te dienen bij de Omgevingsdienst IJmond. Al snel stroomden de handtekeningen binnen, mede dankzij de netwerken van organisaties als Rust bij de Kust en Vrienden van Middenduin. Op 24 januari werd de petitie met 1.100 handtekeningen ingediend. Bij de sluiting in november 2024 hadden ruim 1.750 mensen hun steun betuigd!.