top of page

Onze Eisen

Het huidige vroege raceschema veroorzaakt overlast vanaf de vroege ochtend, wat bewoners belemmert in hun rust en dagelijkse activiteiten. De vereniging pleit voor een later aanvangstijdstip en eerder stoppen om hinder te beperken.

2.Verlaging van het aantal Geluidsdagen* (12 naar 5)

De huidige 12 zgn. geluidsdagen* per jaar zorgen voor extreme piekoverlast. Het voorstel om dit terug te brengen naar vijf dagen beoogt een betere balans tussen circuitactiviteiten en leefbaarheid.

3. Geluidsnormering gelijk aan voertuigen openbare weg (nu overschrijding tot 100 dB).

De huidige geluidsemissies van het circuit overstijgen die van gewone voertuigen aanzienlijk. Gelijke normering zorgt voor eerlijke regelgeving en minder overlast.

4.Geluidsmeetpunten in de regio voor accurate monitoring

Betere monitoring door meetpunten verspreid over de regio garandeert nauwkeurige geluidsdata en handhaving.

Meetpunten geluid circuit Zandvoort

Meetpunten en Geluidsmeting Circuit Zandvoort

 

Uit de nieuwe omgevingsvergunning blijkt dat het circuit meetpunten heeft aan de westzijde (meetpunt 1), de zuidzijde (2a, 2b, 2c, 3), nabij woonwijken in Zandvoort en ten noorden bij de Zeeweg.

Opvallend is het ontbreken van een meetpunt ten oosten van het circuit, waar juist het meeste geluid naartoe waait.

Doordat het lawaai enkel aan de westzijde wordt gemeten, wordt het geluid dat bij westenwind richting Aerdenhout, Haarlem, Overveen, Bloemendaal en het natuurgebied trekt, niet geregistreerd.

Dit betekent dat de geluidsoverlast in het kwetsbare duingebied, waarvoor het circuit een zorgplicht heeft, buiten beeld blijft.

5.Evaluatie na vijf jaar (regelmatige toetsing noodzakelijk)

1. Minder race-uren

Een vijfjaarlijkse evaluatie van geluidsbeleid en circuitactiviteiten waarborgt voortdurende aandacht en aanpassing aan de behoeften van de regio.

bottom of page