top of page

Nieuws en Agenda

Raad van State wijst eis van stichting Rust bij de Kust toe

Uit diverse kranten en de jongste Nieuwsbrief van Rust bij de Kust hebben wij vernomen dat de stichting een zaak tegen de gemeente Zandvoort heeft gewonnen. Wij feliciteren Rust bij de Kust van harte met dit resultaat.

 

Waar ging de zaak over en wat zijn mogelijke consequenties van deze uitspraak van de Raad van State? Zou dit kunnen betekenen dat de herrie van het circuit binnen afzienbare tijd afneemt? Wij legden deze vragen voor aan Jan-Eelco Dijk, die ons als advocaat terzijde staat in ons beroep tegen de vergunning. “De zaak van Rust bij de Kust heeft betrekking op een handhavingszaak. Dit naar aanleiding van een concrete race die plaatsvond op 22 juli 2020. Het ging in die zaak dus niet om de beoordeling van de omgevingsvergunning die in onze procedure ter discussie staat, maar om de vraag of er op 20 juli 2020 bij die ene race sprake was van een overschrijding van de geluidsnormen.“ Jan-Eelco Dijk wijst er ook op dat de overschrijding betrekking had op één bepaald meetpunt, namelijk meetpunt 2a dat gaat over woningen in Zandvoort-Noord. “De stichting Rust bij de Kust heeft de Raad van State er van overtuigd dat de gemeente op die datum in 2020 bij dat meetpunt een verkeerde berekeningsmethode heeft toegepast.”

 

Het zit zo. De gemeente meet de daadwerkelijke geluidbelasting van het circuit op één meetpunt, meetpunt 1. Dit grenst aan het rechte stuk van de baan, parallel aan de kust, aan de westzijde van het circuit. Op de meetpunten bij Zandvoort-Noord wordt de geluidsbelasting vastgesteld op basis van de gemeten geluidsbelasting op meetpunt 1 en dan wordt er een aantal decibel vanaf getrokken. De gemeente Zandvoort betoogde dat er 32 decibel kon worden afgetrokken, maar de stichting Rust bij de Kust wees er op dat bij het berekenen van de geluidsbelasting rekening gehouden had moeten worden met tonaal geluid. Dit blijkt ook uit onderzoek dat verricht is in opdracht van de gemeente Zandvoort. Tonaal geluid is, zo lezen we op internet, een geluid met een duidelijk hoorbare, specifieke toon, zoals een piep, brom, fluit of jank, waardoor het als extra hinderlijk wordt ervaren. Dit betekent dat het lawaai in geval van tonaal geluid 5 decibel lager moet zijn dan bij a-tonaal geluid. Dit argument heeft de Raad van State overgenomen.
 

Rust bij de Kust heeft bij de Raad van State ook bepleit dat het circuitgeluid sowieso als tonaal geluid moet worden beschouwd en dat Zandvoort hierop moet handhaven. Maar hier is de Raad van State niet in meegegaan. In de uitspraak staat: “In deze procedure is alleen de vraag aan de orde of de rechtbank het beroep van de Stichting, gericht tegen (de) afwijzing van het verzoek om handhavend op te treden, terecht gegrond heeft verklaard. Alleen al om deze reden is er in deze procedure geen ruimte voor de beoordeling van haar verzoek over de frequentie van het controleren op tonaalgeluid afkomstig van het gebruik van het Circuit Park Zandvoort.“  

 

Vanwege deze feiten betwijfelt Jan-Eelco Dijk of door deze uitspraak in de toekomst iets zal gaan veranderen. “Ik merk op dat de Afdeling nauwelijks op de inhoudelijke gebreken ingaat in haar uitspraak. Zij stelt alleen dat de rechtbank ten onrechte heeft uitgesproken dat Zandvoort niet hoefde te handhaven in dit geval.” De Raad van State beperkt zich in haar uitspraak tot de opdracht aan Zandvoort om opnieuw een besluit te nemen over wat op 22 juli 2020 is gebeurd. Volgens Dijk hoeft deze uitspraak ook niet zonder meer consequenties te hebben voor de procedure over de omgevingsvergunning.   

bottom of page